« هفته ی طراحی گرافیک - 1388 »
انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران همزمان با روز جهانی طراحی گرافیک (27 آوریل - 7 اردیبهشت) ،
« هفته ی طراحی گرافیک - 1388» ایران را با تأیید و حمایت ایکوگرادا (انجمن بین المللی مجامع طراحی گرافیک) برگزار می کند .
این رویداد در نخستین سال برگزاری با هدف معرفی و نمایش « کارکردهای طراحی
گرافیک در جامعه شهری» در دو بخش پژوهشی و نمایشگاهی با موضوعات زیر برپا
می شود .
1- پروژه تابلوهای راهنمای مسیر شهر تهران و قلم ترافیک
سفارش دهنده ؛ شهرداری تهران
طراح ؛ محمدرضا بقاءپور
2- طراحی هویت بصری شهری
طرح های هویت بصری کاربردی در چند شهر منتخب جهان
3- طراحی گرافیک و معضلات شهری و اجتماعی
نمونه هائی از طرح ها و پیشنهادات بصری طراحان گرافیک جهان
* بخش ویژه : گنجینه ی بی مکان !
نمایش بخشی از آثار نادیده ی موزه گرافیک ایران
بخش جنبی
*مسابقه طراحی و ایده پردازی برای « مشکل زباله های شهری »
در این بخش ، از طراحان گرافیک ایران دعوت می شود تا طرح ها ، ایده ها و
راه حل های بصری خود را برای یکی از موضوعات زیر ارائه دهند .
1- کاهش تولید زباله - کاستن حجم زباله
2- تفکیک زباله خشک و تر در مبداء (منازل ، محل کار و . . .)
3- بیرون گذاشتن زباله ها از منازل - ساعت 9 شب
شرکت کنندگان می بـایست برای یکی از موضوعات یاد شده ، مجموعه طرح هـای
خـود را در همه موارد زیر به شرح زیر ارائه کنـند .
الف : طراحی یک نشانه تصویری (پیکتوگرام )
ب : طراحی پوستر
ج : طراحی بیل بورد
د : طراحی آگهی مطبوعاتی
ه : طراحی ساک خرید
هر شرکت کننده می تواند یکی از شعارهای زیر را برای مجموعه طرح های خود انتخاب و مورد استفاده قرار دهد .
- برای موضوع ؛ کاهش تولید زباله ـ کاستن حجم زباله
- زباله ، تولیدی که کاهش آن افتخار ماست .
- زباله هارا نصف کنیم ، زندگی دوبرابر می شود .
- از تولید روزی هزاران تن زباله ، سهم شما چقدر است ؟
- برای موضوع ؛ تفکیک زباله خشک و تر در مبداء
- تفکیک زباله ، بازیافت آینده !
- برای کمک به کره زمین ، از آشپزخانه خودتان شروع کنید !
- نقطه آغاز بـرای جنگ بـا آلودگی ، آشپزخانه شماست !
- برای موضوع ؛ خارج کردن زباله از منازل
- نه زودتر ، نه دیرتر ، ساعت 9 شب
- به موقع عمل کنید ! پیش از آنکه زباله دنیای مان را زشت کند !
- زباله ها را ساعت 9 شب بیرون بگذارید !
مشخصات ، مقررات و نحوه ارسال آثار
- - پرینت طراحی نشانه تصویری روی کاغذ A3 با در نظر گرفتن ضلع بزرگتر به طول 20 سانتیمتر
- - پرینت طراحی پوستر به صورت عمودی و پرینت طراحی بیل بورد به صورت افقی در اندازه A3
- - پرینت طراحی آگهی مطبوعاتی در اندازه واقعی ( انتخاب ابعاد و برنامه درج آگهی در مطبوعات آزاد است.)
- - پرینت طراحی ساک خرید در اندازه A3
- - شرکت کنندگان می توانند به صورت گروهی در این پروژه و مسابقه شرکت کنند .
- - شرکت کنندگان می بایست اطلاعات شخصی خود را شامل :
نام و نام خانوادگی ، آدرس پستی ، کدپستی ، شماره تلفن ثابت ، همراه و آدرس پست الکترونیک در پشت هر اثر درج نمایند .
7) - ذکرعبـارات « انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران » ، « هفته ی طراحی گرافیک - 1388 » با فونت شماره 12
در هر اثر ارسالی الزامی است .
8) - هیأت داوران از میان آثار ارائه شده 3 مجموعه اثر را به عنوان آثار برتر انتخاب خواهد کرد .
انجمن
صنفی طراحان گرافیک ایران امیدوار است که با حمایت و همکاری سازمان ها و
مؤسسات ذیربط بتواند یک یا هرسه مجموعه اثر برگزیده را در سطح گسترده ای
از شهر تهران اجرا نماید .
علاقه مندان
به شرکت در بخش مسابقه می توانند اطلاعات مورد نیاز برای آشنائی بیشتر با
موضوع « مشکل زباله های شهری » را از طریق فایل پیوست و یا سایت رسمی
انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران www.garphiciran.com دریافت نمایند .
هیأت انتخاب و داوری آثار
شهرزاد اسفرجانی - دکتر مجید جعفری جوزانی (مدیرعامل خانه هنرمندان) -
دکتر مسعود کرباسیان (معاونت خدمات شهری شهرداری تهران) - فرهاد فزونی -
فرشید مثقالی
جوایز
- لوح
سپاس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به همراه 3 جایزه ، هرکدام به ارزش
3میلیون تومان برای3 مجموعه اثر برگزیده تعلق خواهد گرفت .
مهلت ارسال آثار :
حداکثر تا پایان وقت اداری چهارشنبه 19 فروردین 1388
دبیـرخـانـه انجمـن صنفـی طراحـان گرافیـک ایـران
تهران ، کدپستی 64161-14169 - ضلع جنوب شرقی میدان فلسطین - پلاک 189
تلفن : 66969526 و 66952072 فکس : 66969527
پست الکترونیک : info@graphiciran.com
- رئیس شورای سیاستگزاری : ابراهیم حقیقی
- شورای سیاستگزاری
: مصطفی اسدالهی ، فرزاد ادیبی ، مهرداد احمدی شیخانی ، مجید بلوچ ، کورش
پارسانژاد ، ابراهیم حقیقی ، علی دور اندیش ، مسعود سپهر ، ترانه صاحب ،
هانیه صرافی ، مجید عباسی ، منوچهر عبداله زاده ، امراله فرهادی ،
بهرام کلهرنیا ، مریم کهوند ، شهرام گلپریان ، بهروز متین صفت ، فرخ
محجوبی ، فتح اله مرزبان ، ساعد مشکی ، محمد میرعلایی ، ایرج میرزا
علیخانی ، مسعود نجات
- دبیر هفتهی طراحی گرافیک : امراله فرهادی
- شورای طرح و برنامه :
- تهمتن امینیان ، علی افسرپور ، مریم خونساری ، مسعود سپهر ، رامین شیخانی ، مجید عباسی ، آریا کسائی ، مریم کهوند ، فتح اله مرزبان
- مدیر هنری : آریا کسائی
- هیأت علمی ( بخش پژوهش )
مصطفی اسداللهی- مسعود سپهر - بهرام کلهرنیا
- دبیر هیأت علمی : رامین شیخانی
گهگاهی
به داستان زیر آب رفتن پاسارگاد فکر میکنم، تنم میلرزد. گاهی هم
خراشهای روی ستونهای تخت جمشید به حدی آزارم میدهد که گویا خراشی روی
بدنم صورت گرفته است. همیشه حسرت بازگشت عتیقهها میخورم که قربانی ما
شدند. قربانی همان آدمهایی که میراث را پاس نداشته و به سادگی برگه خروج
قالی پازیریک را صادر کردند.
نمیدانم چرا همیشه چیزی را از دست میدهیم، ناخودآگاه به فکر آن میافتیم.
رودکی
و مولوی و فارابی و بادگیرهای یزد و خلیج فارس هم قربانی همین غفلت شدند.
اما چیزی که بیشتر از همه اینها این روزها عذابم میدهد، داستان سرطانی
است که دامن گیر خط نستعلیق شده است.
نستعلیق که یک شبه همانند400سال
قبل که خط نسخ تن به حروف سربی داد، بدون اتود و فکر قبلی تن به نرم
افزارهای میدهد که هر طراح جوانی چو من هر بلایی که میخواهد سر آن
میآورد، غافل از خیانتی که داریم در حق این خط میکنیم.
واقعا چند
درصد طراحان که از این خط استفاده میکنند، از پیشینه این خط اطلاع دارند.
خطی که مهمترین پدیده در تاریخ خوشنویسی خوانده شده است، امروزه فقط به
عنوان یک تصویر توریست پسند در پوسترها و آثار ما نمود پیدا کرده است.
شاید مرتکب شدن یک اشتباه ما را تشویق به یک اشتباه دیگر میکند، چرا که
برای اشتباه اول زیر گوشمان نزد، به خودمان اجازه اشتباه دادیم تا تحقیق
از عناصر بعدی و ظرفیتهایی تصویری که در این خط وجود دارد. آیا واقعا
میرعلی تبریزی امروز بود، ما جرات میکردیم چنین رفتاری را با این خط
انجام دهیم؟
ما با دستان خودمان داریم یک میراث دیگر را از
بین میبریم؛ میراثی به ارزش همه دنیا، میراثی که افرادی چون کلهر و
میرعمادها بجا گذاشتن، میراثی که چه شبها با نخوابی میرزاغلامرضا اصفهانی
همراه بود، میراثی که میرخانیها و امیرخانیها چه حرفها نشنیدند در
نگارش ترکیب و شعر و قطعه. حتی در بدو تاسیس چاپخانه در ایران.
کلهر چه
جاهایی تن به خفت نداد و با جسارت و هوشیاری کتابت میکرد و چاپ میشد.
آیا آنهایی که جسارت هر گونه شلختهنگاری با خط نستعلیق را به خودشان
میدهند، از کشیدگیها و نقطهها، مفردات و مرکبات این خط خبر دارند؟
آیا
حتی یک بار تجربه ساخت مرکب به خودشان دادند؟ آیا بعد از 100بار اتود و
نوشتن موقعی که به نتیجه نمیرسند، به لحظهای فکر کردند که غلامرضا
اصفهانی چگونه آن ترکیبهای سیاه مشق جادویی را بدون کامپیوتر میآفرید؟
چگونه و چرا کلهر کشش قلم را کاهش داد و نقطه پنج دانگی را مبنا قرار داد؟ چگونه کلهر خط کرسی را در کارهایش رعایت میکرد؟
کاش ما در ابزارها و امکانات امروز ctrl z نداشتیم!
راز
رفتار منطقی برخورد حروف و کشیدگیها و شروع یک کلمه در کارهای میرزا
غلامرضا اصفهانی در چیست؟ حسن وضع و حسن تشکیل چیست؟ مهندسی و شاکله حروف
و کلمات براساس اصول دوازده گانه و مراعات تناسب اندازهها در شکلگیری
حروف در چیست؟ همجواری حروف؟ رنگپذیری جز تابع از جز قائم و اصلی؟ انعطاف
و شکلپذیری حروف و کلمات قلمهای ایرانی؟ رعایت مبانی و اصول خوشنویسی؟
قائده ترکیب؟ حسن اتصال و انفصال؟ قرارگاه نشستن حرف و کلمه؟ خلوت و جلوت
در جملهها و سطرها؟ سنجش قلم با زمینه خط؟ حسن مجاورت حروف و کلمه؟ پهلو
گرفتن کلمه؟ حروف هم جنس و شکلهای مشابه؟
خط در خط: غبار، مرصع و متداخل، سواد و بیاض.
... آیا با دلسوزی به وجود و جایگاه و ویژگیهای نقطه های پر اهمیت، در نستعلیق توجه کردهایم؟
بیایید اشتباهی
که چهارصد سال قبل به خاطر نا آگاهیمان در حق نسخ کردیم، تا حروف سربی را
به هر نحوی داشته باشیم، امروز درباره نستعلیق انجام ندهیم و نستعلیق را
قربانی بازیهای طراحی گرافیک نکنیم.
مقاله از: خلیل یوسفی
منبع : سایت رسم
نشانه نوشته انتشارات عروج اندیشه
عیدتون مبارک!
3تا از طرح جلدهای ماهنامه محراب اندیشه،
که در ادامه مطلب می تونید مشاهده کنید.
بالاخره... نشانه رسانه نوآوری قلم
این نشانه، (حالا قضاوتش با شما که خوب شده یا بد) خیلی وقت منو گرفت، یعنی خیلی اتود زدم، و قبل از این طرح چند طرح دیگه هم که باز سر اونها خیلی وقت گذاشتم طراحی کردم و به همکارانم نشون دادم، اما همه نشانه ها به نوعی پذیرفته نشد تا اینکه بالاخره با همه تلاشی که کردم به این نشانه رسیدم و دوستانم هم پذیرفتند و در حال حاضر ما فعالیتهای گرافیکی و تبلیغاتیمون رو با این نشانه انجام میدیم.
امیدوام که دوستان و اساتیدم، در این کار و در دیگر کارهام قابل بدونند و ایرادهای منو به من گوش زد کنند.
1- ارتباط، فرآیند یا جریانی
است که اطلاعات را از یک منبع به گیرنده یا دریافت کننده منتقل می کند .
انتقال اطلاعات ، عقاید
و یا وجه نظرها و هیجانات را از سوی یک شخص یا گروه به
سایرین ارتباط می نامند.
course on rural extension Glassary ,draft
پوستر نمایشگاه/ اثر: بهراد جوانبخت |
گزیدهی پوسترهای طراحی شده توسط بهراد جوانبخت در فروردین ماه سال جاری و در «خانهی هنرمندان» ایران به نمایش در خواهد آمد.
در این نمایشگاه که «باطلهها» نام گرفته است، بیش از 50 اثر از این هنرمند در نگارخانهی «مرتضی ممیز» به نمایش گذاشته خواهد شد.
باطله ها اولین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است که پس از بیش از 17 سال فعالیت حرفهای برپا خواهد شد.
بهراد جوانبخت متولد 1355، فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی است.
در
سالهای دور علاوه بر طراحی گرافیک به ساخت انیمیشن، عکاسی و طراحی
کاریکاتور میپرداخته و هماکنون مدیرهنری «شرکت مشاورطراح مدیا»، عضو
رسمی «انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران»، عضو گروه گرافیک «چارگوش»، مدرس
دانشگاه و مدرسهی گرافیک ویژه و همچنین سردبیر مجله الکترونیکی «رنگ» است.
از
مهمترین جوایز کسب شده وی میتوان جایزه دوم طراحی نشانه از«ششمین
دوسالانه گرافیک ایران»، لوح تقدیر و جایزه پوستر برگزیده مسابقه پوستر
«بانک و محیط زیست» و جایزه سوم بخش پوستر اولین جشنواره «هنر و امنیت» را
نام برد.
آثار
وی تا کنون در کشورهای مختلفی در قالب نمایشگاه های گروهی به نمایش درآمده
است که از آن میان میتوان به نمایشگاه در فرانسه، ژاپن، لهستان، چین،
سوییس، کانادا، اوکراین، روسیه، آمریکا و... و همچنین نمایشگاههای داخلی
در مشهد، شیراز، اصفهان، تهران ، ساری و... اشاره کرد.
همچنین آثار این هنرمند در نشریات و کتابهای گوناگون هنری در ایران و خارج از کشور نیز منتشر شده است.
این نمایشگاه در روزشنبه 29 فروردینماه، ساعت 17:30 افتتاح خواهد شد و تا 2 اردیبهشتماه ادامه خواهد داشت.
«خانهی
هنرمندان ایران» در خیابان ایرانشهر، باغ هنر واقع شده است و علاقهمندان
میتوانند از این نمایشگاه در طول برگزاری همه روزه از ساعت 10 تا 20
بازدید نمایند.
این
نمایشگاه با همکاری «انجمن طراحان گرافیک ایران» و حمایت «خانه چاپ و
طرح»، شرکت مشاوران طراح «مدیا»، «نرمافزاری مریم»، «گروه شرکتهای
آواژنگ»، کارگاه چاپ سیلک «دارا»، «سایت عکاسی» و مجله الکترونیکی «رنگ»
برگزار میشود.
منبع: رنگ
در نشست هنری گرافیک در قم مطرح شد؛
خبرگزاری
فارس: استاد دانشگاه تهران گفت: امروزه به موضوع گرافیک محیطی هیچ توجهی
نمیشود که این مسئله مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.
به
گزارش خبرگزاری فارس از قم، حسین چنعانیزاده پنجشنبه شب در نشست هنری
گرافیک محیطی که به همت انجمن نسیم اندیشه در نگارستان عروس قلم قم برگزار
شد گفت: هنر گرافیک توجه به مسائل مادی نیست و باید به مسائل معنوی گرافیک
توجه کرد.
وی تصریح کرد: باید به هنر گرافیک ایمان داشت و آن را در لحظه لحظه زندگی به کار برد.
چنعانیزاده با بیان اینکه انسان مادام با گرافیک سروکار دارد، اظهار
داشت: یکی از شاخصههای گرافیک موضوع گرافیک محیطی است و باید در این
زمینه تلاشهای بسیاری صورت گیرد تا محیط پیرامون ما به نحو مطلوب طراحی
شود.
استاد دانشگاه تهران افزود: گرافیک محیطی باید به گونهای باشد که مانند هویت شهری بوده و بر طبق مسائل جغرافیایی باشد.
وی گفت: گرافیک محیطی به گونهای باید نشان دهنده هویت آن شهر باشد و با هویت تاریخی و فرهنگی و هنری آن شهر مطابق باشد.
چنعانیزاده با اشاره به اهمیت مطالعه در خصوص هویت هر شهر توسط
گرافیستها گفت: گرافیستی که میخواهد در خصوص گرافیک محیطی شهری تلاش
کند، باید مطالعه در خصوص آن شهر داشته باشد و بدون آشنایی با هویت تاریخی
و فرهنگی شهر مقصد نباید با گرافیک محیطی آن شهر بپردازد.
وی به تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهرها اشاره کرد و گفت:
وجود این تابلوها موجب مشکلات بسیاری برای شهروندان شده و این مسائل به
حدی بوده که هیچ فضایی را برای شهروندان به وجود نیاورده است.
استاد دانشگاه تهران خواستار توجه مسئولان شهری به موضوع گرافیک شهری
شده و گفت: باید مسئولان ما تلاش کنند تا با توجه به موضوع گرافیگ محیطی و
اصلاح المانها و همچنین تابلوها و استندهای تبلیغاتی بهترین شرایط را
برای شهروندان به وجود آورند.
در ادامه استاد گرافیک دانشگاه قم نیز در سخنانی گفت: در شهر قم
متاسفانه به موضوع گرافیک محیطی هیچ توجهی نمیشود و 99درصد گرافیک شهری
در قم غیر حرفهای است.
مسعود نجاتی تصریح کرد: بیشتر گرافیکها در شهر با هویت قم هیچ
تناسبی نداشته و این مسئله مشکلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده
است.
وی به حضور زائران در حرم کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران
اشاره کرد و گفت: ما سالانه شاهد حضور زائران بسیاری در قم هستیم که این
مسئله در ایام خاص مانند نیمه شعبان به اوج خود میرسد، اما توجه به
گرافیک محیطی در این اماکن مقدسه رعایت نمیشود.