سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مسابقات روبوکاپ لیگ نانوگرم

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 88/2/6 1:4 عصر



مسابقات روبوکاپ از امسال شامل لیگ جدیدی شده به نام لیگ نانوگرم. این لیگ مخصوص ربات‌هایی بسیار ریز در حد میکرون است و اولین دوره آن در همین ماه در خلال مسابقات بین‌الملی روبوکاپ در آتلانتای آمریکا برگزار خواهد شد.

هدف این لیگ استفاده از ربات‌هایی با اندازه کوچک‌تر از 300 میکرون است که توان اجرای برخی از مهارت‌های بازی فوتبال را داشته باشند.

این ربات‌ها توسط کامپیوتر یا ابزار دیگر هدایت خواهند شد اما باید قادر باشند انرژی خود را بدون نیاز به سیم از محیط بگیرند.

ربات‌ها برای برنده شدن در مسابقه باید سریع و فرز باشند و توانایی جابجا کردن اجسام در دنیای میکرومتری را داشته باشند. گل های مسابقه تنها دو میلی‌متر از هم فاصله دارند!


ربات های شرکت کننده در این مسابقات باید توانایی انجام سه کار زیر را داشته باشند:
  1. دو سرعت: ربات‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن فاصله دو میلی‌متری میان دو گل را طی کنند.
  2. دو با مانع: در این مرحله، مسیر بین دو گل با موانع ثابت پوشیده شده و وظیفه ربات پشت سر گذاشتن این موانع و رسانیدن خود در سریع‌ترین زمان ممکن از یک گل به گل دیگر است.
  3. دریبل با توپ: در این مرحله، ربات باید در مدت سه دقیقه، به هر تعداد که میتواند، توپ را از میان موانع گذرانیده و به گل دیگر برساند.
















آزمایشگاه سازنده یکی از این ربات‌ها: دانشگاه پلی تکنیک زوریخ سوییس...
فیلمی از نحوه حرکت ربات با توپ...


هلل یوس هل یوسا

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 88/2/6 1:4 عصر



ناخدا عزیز توی حفیظ، هلل یوس هل یوسا
دیربون گوتو سر کشید، هلل یوس هل یوسا
جهاز جهاز جرمنن، هلل یوس هل یوسا
سرتاسرش همه خنن، هلل یوس هل یوسا
بیس جهازن صد بغل، هلل یوس هل یوسا
علم زده بالای دکل، هلل یوس هل یوسا
جهاز اومد برد جتی، هلل یوس هل یوسا
ماییم سیاه و پاپتی، هلل یوس هل یوسا
جهاز اومد نفع دزا، هلل یوس هل یوسا
و ک.. کشای شکر دزا، هلل یوس هل یوسا
ما میکشیم او از چهاب، هلل یوس هل یوسا
نمیکنیم کار غراب، هلل یوس هل یوسا
بس که کردیم اسکراب، هلل یوس هل یوسا
جرمنی خونت خراب، هلل یوس هل یوسا
چاس ما اشن، هلل یوس هل یوسا
کار ونکهاوسن، هلل یوس هل یوسا
موعاشق سمنبرم، هلل یوس هل یوسا
با پی پتی ری منبرم، هلل یوس هل یوسا
موسم باد لیمرن، هلل یوس هل یوسا
چیف افیسر ری طفرن، هلل یوس هل یوسا
منو بپا کبین چیف، هلل یوس هل یوسا
تا پر کنیم زنبیل و کیف، هلل یوس هل یوسا

خوانندگان و موسیقی دانان لس آنجلسی هر از گاهی بر دیگان لوچ ما منت می نهند، قدم رنجه میفرمایند و با صوت دِلکَن ساز یا صدای اَلکَن خودشان ما را در این گوشه دنیا مستگیج میفرمایند. اما سازماندهی کنسرتهای ایرانی به اندازه ای مزخرف و صدای خوانندگان معروف "شده" ایرانی به گونه ای روح گداز است که بعد از شرکت در هر کدام از کنسرت های ایرانی از آن خواننده متنفر شده ام.

دلیل اصلی این تنفر، عدم استعداد این افراد در برگزاری کنسرت زنده است. برخی از خوانندگان ما آنچنان صدایشان از پشت فیلتر های مختلف استودیو تصحیح میشود که وقتی صدایشان را زنده میشنوید فکر میکنید خواننده دیگری با قیافه ای مشابه به شما قالب شده. مثل برخی از این بازیگران هالیوودی که اگر بدون آرایش غلیظ ببینیدشان فکر میکنید عجوزه دیده اید.

به هر صورت کنسرت زنده باید فرقی با گوش کردن نوار داشته باشد تا آدم رغبت کند بلیت بخرد. وگرنه که بهتر است آدم زیر درختی و کنار جوی آبی بنشیند و موسیقی با کیفیت گوش کند. اینگونه لذتش هزار برابر بیش از این است که در یک سالن شلوغ که هر کس ساز خودش را میزند صدایی نکره هم گوش کنی.
بگذریم...

راجع به کنسرتهای سعید شنبه زاده تعریف های زیادی در روزنامه ها و سایت های مختلف شنیده بودم. یکی از کارهایش را هم در یکی از تلویزیون های اروپا دیده بودم. اما دیدن کارهای وی از نزدیک و در یک کنسرت زنده فرصتی بود که شنبه گذشته در فستیوال پنج قاره مارتینی سوییس پیش آمد.

جای تمام دوستان خالی بود. با خانمم و تعدادی از دوستان ایرانی رفتیم مارتینی و از نزدیک شاهد هنرنمایی سعید و نقیب بودیم. سعید نی جفتی و نی انبان و یک نی دیگر که اسم دقیقش را نمیدانم (اجازه بدین بگم نی عربی مثلا) نواخت و نقیب هم تمبک و تمپو. و الحق هم خوب نواختند.

کنسرت با قطعه نی جفتی سعید آغاز شد. تا این لحظه چیزی کمتر از پنجاه نفر روی صندلی ها نشسته بودند. پس از مقدمه، با شروع تمبک و تمپوی نقیب و تند شدن ریتم، افراد از گوشه گوشه فستیوال خود را به محل سن اصلی فستیوال رسانیدند تا شاهد هنر نمایی این گروه باشند. به گونه ای که پس از پایان قطعه نی جفتی جای سوزن انداختن نبود و عده زیادی مجبور شدند کنسرت را ایستاده تماشا کنند.

پس از نی جفتی، سعید نی انبان را باد کرد و به بغل گرفت و قطعه دیگری نواخت که با تشویق های ممتد حضار روبرو شد. پس از آن توضیحی راجع به سازها و موارد استفاده شان در عروسی و عزا و ماهیگیری و غیره به مردم فرانسوی زبان داد.

سپس نقیب با تمبک و تمپو فی البداهه نوازی کرد. نقیب پسر سعید، ده دوازده سال بیشتر ندارد. او که با آن جثه کوچک نمیتوانست هم تمبک و هم تمپو را در دست نگه دارد مجبور بود با آنها صندلی بسازد! و روی آنها جا خوش کند. و الحق که روی نوازنده های جاز را کم کرد. شاید برخی از تکنیک هایی که نقیب برای ساختن صداهای جدید از تنبک و تمپو استفاده میکند، اختراع خودش یا سعید باشد. همانند برخی تکنیک های سعید در نوازندگی نی جفتی و نی انبان که من در میان نوازندگان محلی مان ندیده ام.

پس از قطعه ای غمگین با نی عربی (که فکر میکنم بهتر بود اشاره می شد مخصوص مراسم شروه خوانی و عزاست تا بر اهمیت موسیقی در ارکان زندگی جنوبی ها تاکید بیشتری شود) نوبت به نوازندگی همراه با رقص بندری رسید.

نوازندگان محلی ما برای نشان دادن تبحرشان در نوازندگی سعی میکنند حداقل یک قطعه نوازندگی همراه با رقص اجرا کنند که ما به آن رژه میگوییم. البته موسیقی جنوبی، به خصوص در مراسم شادی، عمدتا با حرکات موزون همراه است. اما این حرکات موزون، متناوب و تکراری است و به همین دلیل پس از مدتی به عادت تبدیل میشود.

در مراسم رژه سعی میشود این تناوب و تکرار به هم ریخته و با رقص فی البداهه جایگزین شود. اجرای حرکات متنوع و نامتناوب همراه با نوازندگی، کاری است که
به تمرکز فکری و هماهنگی بدنی زیادی نیاز دارد. به دلیل عدم تبحر نوازندگان محلی، مراسم رژه نیز عموما به حرکاتی ساده، بی روح و تکراری منتهی میشود. نوازندگی همراه با رقص سعید اما چیزی متفاوت با رژه و خیلی پخته تر و صیقل یافته با اصول رقص به نظر میرسید (البته ما که چیزی از اصول رقص سرمون نمیشه ولی خب رقص ملت رو که دیدیم!).

تفاوت کنسرت های سعید با خوانندگان ایرانی از این جا به بعد بیشتر معلوم شد. معمولا خوانندگان ما حتی قابلیت برقراری ارتباط با همزبانان خودشان را هم ندارند چه برسد به مردمی با فرهنگ و زبان متفاوت (مثلا زور بزنند بتونن یه جمله مثل این سر هم کنن: اونایی که اون عقب هستند حال میکنن؟!). اما سعید نه تنها مردم فرانسوی زبان و برخی آلمانی زبان اینجا را با خود همراه کرد تا یزله "هلل یوس هل یوسا" (شعر بالا) را با او هم صدا شوند بلکه وادار نمود با او بندری برقصند و سینه بلرزانند!

این امر یکی از خصیصه هایی است که معلوم شد خود سعید به آن اهمیت زیادی میدهد. در فرصتی که بعد از اتمام کنسرت برای گپ خودمانی دست داد خاطرنشان کرد همیشه سعی میکند به فرهنگ مردم مختلف دنیا دقت کرده و کنسرتهای خود را بر آن اساس تنظیم کند. و اینگونه است که شنونده خارجی همواره نکات اشتراکی با موسیقی و شعر وی پیدا میکند.

سعید هر از گاهی منت میذاره و سری به وبلاگ ما میزنه: کا دمت گرم، سرت خوش، دلت خرّم، تنت بی بلا.

منبع شعر بالا: وبلاگ سعید شنبه زاده ...


معمای زندانی ها و چراغ

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 88/2/6 1:4 عصر

معمای قبلی راستش معما نبود. یعنی برای ما بچه های آبادان اصلا کاری نداشت. این جور معما ها رو ما تو آبادان میدیم گربه ها مون حل کنن. بذارین یه معمای منطقی بهتر بگم که یه خورده مجبور بشیم فکر کنیم. برای اونایی که نیاز به محرک دارن باید بگم انیشتین گفته هر کی این معما رو حل کنه من خودم اون دنیا شفاعتش میکنم:

  1. فرض کنین توی زندان صد تا زندانی داریم که به زندان های طولانی محکوم شده اند.
  2. این زندانی ها توی سلول های انفرادی نگهداری میشن و هیچ امکان برقراری ارتباط با همدیگر رو ندارند.
  3. یه اتاق بازجویی توی این زندان هست که هیچی توش نیست الا یه لامپ و یه کلید برای روشن و خاموش کردن لامپ.
  4. در ابتدا این لامپ خاموشه.
  5. زندانی ها از سلول خودشون نمیتونن این لامپ رو ببینن.
  6. زندان بان هر روز یکی از زندانی ها رو به صورت تصادفی (با احتمال یکسان برای همه) انتخاب میکنه و میاره به اتاق
  7. این زندانی میتونه کلید چراغ رو تغییر بده (اگه روشنه خاموش کنه یا اگه خاموشه روشن کنه) یا اینکه اون رو دست نزنه و همونطور که هست نگه داره.
  8. مضافا این زندانی میتونه ادعا کنه که تمام صد زندانی حداقل یک بار به این اتاق آورده شده اند.
    • اگر این ادعا درست باشه هر صد تا زندانی با هم آزاد میشن.
    • اگر ادعاش غلط باشه هر صد تا با هم اعدام میشن.
  9. زندانی ها اجازه دارند یک شب با هم تو حیاط زندان ملاقات کنند و بر سر یک نقشه برای حل این مساله توافق کنند. از فردای این شب، بازی آغاز خواهد شد و زندانی ها بعد از این همدیگر را نخواهند دید مگر موقع آزادی یا اعدام!

حالا پیدا کنید این زندانی ها چه کار باید کنند؟

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

با تشکر از دوستانی که راه حل نوشتن. خیلی از جواب ها نزدیک به حل کامل
بود. انشاء الله جایزه تون رو از دست خود انیشتین دریافت کنید!


جواب معما:
زندانی ها در شب ملاقات یک ریش سفید برای خود انتخاب میکنند. بقیه زندانی ها باید بر اساس این قرارداد رفتار کنند: هر فرد لامپ را فقط یک بار روشن میکند، یعنی اولین باری که لامپ را خاموش می یابد، آن را روشن می کند. در مابقی دفعات به لامپ دست نمیزند.

رفتار ریش سفید با
بقیه فرق میکند. اگر ریش سفید چراغ را روشن بیابد باید آن را خاموش کند و
همچنین تعداد دفعاتی را بشمارد که موقع ورود به اتاق با لامپ روشن مواجه
شده. حالا اگه عدد شمرده شده به 99 برسه، میتونه ادعا کنه که همه زندانی ها حداقل یک بار به اتاق اومده اند.

(تصحیح شد. علیرضا جان تشکر از تذکرت. من موقع نوشتن جواب دقت نکرده بودم و راه حل نسخه دیگه معما رو نوشته بودم، پایین لینک داده ام)

حالا اگه حالت اولیه چراغ معلوم نباشه چی؟
به جواب علیرضا توی کامنت ها نگاه کنین.

یه نکته جالب: متوسط زمانی که طول میکشه تا این پروتکل تکمیل بشه حدود 26.5 ساله!!! اما ثابت میشه که بعد از حدود پنج سال احتمال اینکه همه حداقل یه بار به اتاق رفته باشن 99.9999 درصده! یعنی اینکه میتونن ریسک کنند و بعد از پنج سال بگن همه اومده اند تا بیست و یک سال زندگی شون رو الکی تو زندان نباشند.

لینک به معما ...

دوره های آموزشی کنترل آماری فرایند

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 88/2/6 1:2 عصر

دوره های آموزشی  کنترل آماری فرایند (SPC)-مقدماتی، پیشرفته، نرم افزار

شرکت مهندس کیفیت آفتاب نیکانSPC مقدماتی ---->  30 الی 31 اردیبهشت ماه 88

کاربرد نرم افزار Minitab ویرایش 15 در SPC ---> زمان: 7 خرداد ماه 88

SPC پیشرفته ---> 8 خرداد ماه 88

مدرسین دوره:

خانم مهندس نیکا دستورنیکو

آقای مهندس محمد دستورنیکو

هزینه برگزاری: هزینه هر یک از دوره ها (مقدماتی 70 هزار تومان، پیشرفته 35 هزار تومان، نرم افزار 45 هزار تومان) می باشد.

شرکت کنندگانی که تمایل به دریافت مدرک دارند می توانند در آزمونی که در پایان دوره برگزار می شود شرکت کرده و مدرک دریافت نمایند.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 44069930 یا 09122255199 تماس یا بر روی لینک کلیک نمایید.


اسامی انواع ماهی تن

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 88/2/6 1:1 عصر

Tuna

اینروزها به سوپرمارکتهای مختلف شهرکه سرمیزنید باانبوهی ازمارکهای مختلف کنسروماهی تن روبرو میشید که حتی بعضی از انها را به سختی میتوان تشخیص داد درکدوم شهریاکارخانه تولیدشده اند یا یک شرکت بااسامی و نامهای مختلف تجاری اقدام به ارائه محصولات خود میکند.

 همانطورکه میدونیددرزمینه ترمینولوژی انواع گونه های ماهی تن درکشورهای مختلف اختلاف نظروجود داره امروزدرزیرجدول انواع گونه هایی که درکشورکانادا میتونه روی لیبل به عنوان  کنسروماهی تن تلقی بشه را نقل کردم امیدوارم مفید باشه.

Scientific names English names French names Family names
Thunnus alalunga
Thunnus germo 
Albacore
Albacore Tuna
Tuna 
Germon
Thon
Thon germon blanc 
Scombridae 
Sarda sarda  Atlantic Bonito
Atlantic Bonito Tuna
Bonito
Tuna 
Bonite à dos rayé
Thon 
Scombridae 
Parathunnus mebachi
Thunnus obesus 
Bigeye Tuna
Tuna 
Thon
Thon obèse 
Scombridae 
Thunnus atlanticus  Blackfin Tuna
Tuna 
Thon
Thon à nageoires noires 
Scombridae 
Euthynnus lineatus  Black Skipjack Tuna
Listao
Skipjack
Tuna 
Thon
Thonine noire 
Scombridae 
Thunnus thynnus
Thunnus thynnus thynnus 
Atlantic Bluefin Tuna
Bluefin Tuna
Northern Bluefin Tuna
Tuna 
Thon
Thon rouge
Thon rouge de l"Atlantique
Thon rouge du nord 
Scombridae 
Euthynnus affinis
Euthynnus yaito 
Kawakawa Tuna
Little Tuna
Tuna 
Thon
Thonine orientale 
Scombridae 
Euthynnus alletteratus  Atlantic Black Skipjack
Atlantic Little Tunny
Little Tunny Tuna
Tuna 
Thon
Thonine commune 
Scombridae 
Thunnus thynnus orientalis  Bluefin Tuna
Oriental Tuna
Pacific Bluefin Tuna
Tuna 
Thon
Thon rouge
Thon rouge du Pacifique 
Scombridae 
Sarda chiliensis
Sarda lineolata 
Bonito
Bonito Tuna
Eastern Pacific Bonito
Pacific Bonito
Pacific Bonito Tuna
Tuna 
Bonite du Pacifique oriental
Thon 
Scombridae 
Euthynnus pelamis
Katsuwonus pelamis 
Listao
Skipjack
Skipjack Tuna
Tuna 
Bonite à ventre rayé
Listao
Thon 
Scombridae 
Thunnus maccoyii  Southern Bluefin Tuna
Tuna 
Thon
Thon rouge du sud 
Scombridae 
Neothunnus rarus
Thunnus tongol 
Longtailed Tuna
Tongol Tuna
Tuna 
Thon
Thon mignon 
Scombridae 
Neothunnus macropterus
Thunnus albacares 
Tuna
Yellowfin
Yellowfin Tuna 
Albacore
Thon 
Scombrida

منبع:آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا

مطلب تکمیلی:

براساس کدکس بین المللیCODEX Stan70-1981,REV.1-1995 انواع گونه هایی که به عنوان ماهی تن شناخته شده به شرح زیر میباشد:

Thunnus alalung

Thunnus albacares

Thunnus atlanticus

Thunnus obesus

Thunnus maccoyii

 Thunnus thynnus

Thunnus tongoe

Thunnus affinis

 Euthynnus alleteratus

 Euthynnus lineatus-

Katsuwonus pelamis-Euthynnus pelami)

- Sarda chilensis

- Sarda orientalis

- Sarda sarda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


تکامل زمین

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/10/8 10:54 صبح

تکامل زمین تمام وقایعی را شامل می‌شود که پیش از تبدیل شرایط فیزیکی سطح آن به شرایط فعلی ، یعنی سطحی که بخشی از سنگ و بخشی از آب تشکیل شده و دمای متوسط آن اساسا از روی تشعشعات خورشیدی تعیین گردد، به وقوع پیوست. این شرایط سطحی همان مبنای آغاز زمان زمین شناسی می‌باشد. آغازی که به دنبال آن سطح زمین تحت تاثیر فرآیندهای هوا زدگی و فرسایش قرار گرفت. تکامل زمین هنگامی شروع شد که زمین به صورت یک پیکره مجزا در فضا شکل گرفت. اطلاح درستی از مدت زمان سپریشده در این دوره درست نیست.

ادامه مطلب...

شکل گیری زمین

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/10/8 10:54 صبح

زمین ، سومین سیاره نزدیک به خورشید و بزرگترین سیاره در میان سیارات درونی است. ساختار درونی زمین مثل سایر سیارات درونی از یک هسته داخلی و یک هسته خارجی به همراه لایه‌های مذاب و نیمه مذاب و سنگی جامد تشکیل یافته است. هسته داخلی فلزی و جامد بوده و توسط هسته خارجی که فلزی و مذاب است، احاطه شده است.


img/daneshnameh_up/e/e8/Mehvarezamin.jpg
فاصله متوسط از خورشید 60.149 کیلومتر
قطر استوا 12756 کیلومتر
مدت حرکت وضعی 93.23 ساعت
مدت حرکت انتقالی 26.365 روز
سرعت حرکت انتقالی 79.29 کیلومتر در ثانیه
دمای سطحی 55 تا 70 درجه سانتیگراد
جرم (زمین = 1) 00.1
چگالی متوسط (آب = 1) 52.5
جاذبه (زمین = 1) 1
تعداد قمر 1






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه مطلب...

راه های کنترل خشم

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/10/7 11:59 صبح

به هرحال پاسخ به این سؤالات در هر جامعه‏ای متفاوت است. از نظر دینی چنان که اشاره شد، ادیان الهی از دیرباز خشم را پدیده‏ای منفی دانسته‏‏اند. و فرد مؤمن را موظف می‏داشتند که آن را کنترل و مهار نماید. اما بعدها هر جامعه‏ای برخوردی خاص با این پدیده نمود. در قرن معاصر یکی از مکاتب مؤثر در پدیده خشم، طرفداران فروید بوده است که فرو خوردن خشم را امری ناپسند دانسته‏اند که در فصول بعد به آن خواهیم پرداخت. اما در مجموع می‏توان گفت که وقتی فردی خشمگین می‏شود، باید دریابد که خشمگین شدن چه اثری روی او و طرف مقابل او دارد؟ از سوی دیگر راه‏های ابراز خشم هم مهم است تا معلوم شود این راه‏ها چه اثری بر نحوة احساس ما می‏گذارد؟ تصمیم‏گیری درباره ابراز کردن یا نکردن خشم بستگی به این دارد

ادامه مطلب...

آهن ربا

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/10/7 11:59 صبح

در همه جاآهن ربا (مغناطیس) یک شیء عجیب و غریب و موضوع آزمایش های فی البداهه است. قدرت غیر طبیعی آن و پرش پرسر وصدایش به سمت فلزات و تواناییش در محکم چسبیدن به نزدیک ترین سطح فلزی ما را به فکر وامی دارد.همه ما پایه آهن ربا را می دانیم. آهن رباها ها فلزات بخصوصی را جذب می کنند و قطب های شمال و جنوب دارند. قطب های مخالف همدیگر را جذب می کنند. در حالی که قطب های مشابه همدیگر را می رانند. میدان های مغناطیسی (آهن ربایی) و الکتریکی باهم نسبت دارند و مغناطیس همراه با نیروی جاذبه و نیروهای اتمی ضعیف و قوی، یکی از چهار نیروی اصلی در جهان است.

Image

ادامه مطلب...

مار ماهی الکتریکی

ارسال  شده توسط  فرزاد 1 در 87/10/7 11:59 صبح

مارماهی برقی غیر عادی‌ترین گونه ماهی هاست. این ماهی قادر است شوک‌های الکتریکی قوی تا ??? ولت تولید کند و از آن برای شکار و دفاع از خود استفاده کند. این ماهی در طبقه خود (طبقه مارماهیهای الکتریکی امریکای جنوبی) به عنوان یک شکارچی درجه یک شناخته شده‌است بطوریکه هیچ جانور دیگری جرات ندارد که برای خوردن این نوع ماهی خطر مرگ به‌وسیله جریان برق را به جان بخرد.

ادامه مطلب...

<      1   2   3   4      >