سورهی قصص[28]
این سوره هشتاد و هشت آیه
دارد و قبل از هجرت، در مکّه نازل شده است.به مناسبت ورود کلمه «قَصَص» در آیهی
25، این سوره نیز «قَصص» نام گزفته است که به معنای «بیان سرگذشت» میباشد.
غرض این سوره وعده جمیل به
مؤمنین است، مؤمنینی که در مکه قبل از هجرت به مدینه عده اندکی بودند که مشرکین و
فراعنه قریش ایشان را ضعیف و ناچیز میشمردند، و اقلیتی که در مکه در بین این
طاغیان در سختترین شرایط به سرمیبردند و فتنهها و شداید سختی را پشت سر
میگذاشتند، خدای تعالی در این سوره به ایشان وعده میدهد که به زودی بر آنان منت
نهاده و پیشوایان مردم قرارشان میدهد، و آنان را وارث همین فراعنه میکند، و در
زمین مکنتشان میدهد، و به طاغیان قومشان آنچه را که از آن بیم داشتند نشان
میدهد.
به همین منظور برای این
مؤمنین این قسمت از داستان موسی و فرعون را خاطرنشان میسازد که موسی را در شرایطی
خلق کرد که فرعون در اوج قدرت بود و بنی اسرائیل را خوار و زیردست کرده بود که پسر
بچههایشان را میکشت و زنانشان را زنده میگذاشت، آری خداوند در چنین شرایطی موسی
را آفرید و مهمتر آنکه او را در دامن دشمنش یعنی خود فرعون پرورش داد، تا وقتی که
به حد رشد رسید، آن گاه او را از شر فرعون نجات داد و از بین فرعونیان به سوی مدین
روانهاش نمود، و پس از مدتی به عنوان رسالت دوباره به سوی ایشان بر گردانید، با
معجزاتی آشکار تا آنکه فرعون و لشکریانش تا آخرین نفر را غرق کرده و بنی اسرائیل
را وارث آنان نمود، و تورات را بر موسی نازل فرمود، تا هدایت و بصیرت برای مؤمنین
باشد.
و عین همین سنت را در میان
مؤمنین به اسلام جاری خواهد کرد، و ایشان را به ملک و عزت و سلطنت خواهد رسانید، و
رسول خدا (ص) را دوباره به وطن باز خواهد گردانید.
آن گاه از این داستان
منتقل میشود به بیان این که در حکمت خدا لازم است که از جانب خودش کتابی نازل
کند، تا دعوت حق آن جناب نیز کتاب داشته باشد، سپس سخنان طعنآمیز مشرکین را که در
باره دعوت قرآن زدهاند که: چرا به وی آنچه به موسی داده شد ندادند؟ نقل فرموده و
از آن پاسخ میدهد، و نیز علت ایمان نیاوردن آنان را نقل نموده به اینکه اگر به
تو ایمان بیاوریم و هدایت تو را پیروی کنیم قدرت ما از ما سلب میشود، و از آن
پاسخ میدهد، و به این منظور داستان قارون و فرو رفتنش در زمین را برایشان مجسم
میسازد.